Életmód

10 tipp a jobb alvásért

By  | 

A Huffington Post egyik szerzője, Janet Miller dobott össze a minap egy pakétot a legjobb tippekről a jó és pihentető alvás érdekében.  Némelyik mókás, másik kézenfekvő, de összeszedve sokak számára lehetnek hasznosak. A tippjeit saját ötletekkel és kommentárokkal is kiegészítettük, hátha.

1. Aludj meztelenül!

Elsőre röhejesnek tűnik, de meglepően jó dolog ez. Ha az ember kényelmetlenül érzi magát alvás előtt, tényleg érdemes kipróbálni ezt a trükköt, sokat nem veszíthetsz vele. Ha a test kellemesen hűvös környezetben van alváskor, az egy 2014-es tanulmány szerint jót tesz az anyagcserének. Konkrétabban: jobb minőségű és gyorsabban felhasználható zsír rakódik le ilyenkor a testben, mint akkor, ha túl meleg szobában szunyálsz. Ezen felül, főleg férfiaknál kisebb a különböző nemi eredetű fertőzések esélye, mint abban az esetben, ha alsógatyában éjszakázik a delikvens. A mezítelenség tehát éjjel igenis jó dolog, legfeljebb a postás néz majd furán, ha óvatlanul így mész ki reggel ajtót nyitni. De kit érdekel a postás?

2. Tartsd távol a technikai eszközöket!

Ezt mi inkább úgy mondanánk, hogy ne csesztesd az okostelefonodat/táblagépedet elalvás előtt. A világító képernyő-panelre meredni, pláne a mobiljátékokkal szórakozni valójában nem pihentetik, hanem aktiválják az agyadat. Utóbbiak főleg akkor problémásak, ha valamilyen kompetitív (tehát másokkal való versenyt igénylő) játékról van szó. Ezek nem csak éberen tartanak, de jó eséllyel fel is zaklatnak, ha túlteng benned a versenyszellem.

3. Kellő sötétség és csend

Az orvosok szerint az egészséges alváshoz két dolog elengedhetetlen: a sötét és a csend. Ez a két tényező bizonyítottan hatalmas előnyt jelent a regenerációban – Gary Sinise sem nézne ki ma így, ha nem egy vidámpark mellett nőtt volna fel. Azon túl, hogy a fényt és a zajt minimálisra csökkented, érdemes lehet kipróbálnod a szemmaszk használatát is, mert a reggeli fény a szükségesnél korábban is sarkallhat az ébredésre.

4. Kellemetlen szagok eltüntetése

Akár dohányzó lakótárs, akár az állott levegő miatt érdemes lehet kiszellőztetni elalvás előtt. Ide további magyarázat nem is kell: próbáld ki. Beválik.

5. Megfelelő matrac

Fontosabb, mint gondolnád. Nem csak azért, mert a rosszul kiválasztott fekvőalkalmatosság hosszútávon durva hátproblémák okozója lehet, hanem mert nem megfelelő keménységű matracon többet forgolódik az ember, nehezítve a pihenést. Sajnos egy jó matrac nem olcsó mulatság, de mivel a kipihentség általában egészen más életminőséget eredményez, érdemes megadni a módját.

6. Olvasás

Evidens.

7. Párologtató

Egyrészt a túl száraz levegőtől – értelemszerűen – gyorsabban kiszárad az ember szája (ami egyébként is sokak éjszakáit lehetetleníti el), másrészt a párologtatóba olyan illatos olajakat is csöpögtethetsz, amik segítik az elalvást. A levendulát és a kamillát különösen érdemes kipróbálni. A füstölő használata – ebben az összefüggésben legalábbis – véleményes, mert jó illatot kétségtelenül eredményez, ámde inkább kiszárítja a levegőt, semmint párásítaná azt.

8. Ne foglalkozz az órával!

Bagatellnek tűnhet, de mégsem az. Ha a tervezettnél később fekszel le, ne bámuld az órát és ne számolgasd, mennyi időd van még a pihenésre! Egyszerűen állítsd be az ébresztőt és tedd félre, mert a stressz egy öngerjesztő folyamatot indít el.

9. Autogén tréning, pihentető figyelemgyakorlatok

Szakemberek meg tudnak tanítani nekünk olyan figyelemgyakorlatokat, kvázi meditációkat, amelyek segítségével rendkívül megkönnyíthető az elalvás. Ennek során egy kényelmes pózt veszünk fel, majd a testi érzeteinkre, a légzésre, az izomzatunk és a bőrünk elernyedésére koncentrálva kizárunk minden zavaró gondolatot, ezzel az agyunkat mintegy átállítva az elalvást megelőző automatizmusra.

+1. Szex.

Ámen.