840 milliárd (!) forintért veszik meg a legnagyobb online divatboltot

Szerző: beautyFY

Aki nincs otthon a divatbiznisz makroökonómiájában, annak talán meglepő is lehet, hogy a minőségi női- és férfiruházat kereskedelmében mekkora pénzek mozognak, még akkor is, ha az ember nem gyárt saját cuccokat. Egy svájci cégcsoport most irtózatos pénzt kínál egy olyan szereplőért, amit csak 2000-ben alapítottak.

Ha olvasol minket, ismerős lehet a Mr. Porter, a világ egyik legmenőbb e-commerce (vagyis kimondottan online kereskedelemre építő) férfidivatcége, ami egyrészt széles kínálatáról, másrészt elképesztően menő kampányairól ismert. Itt például egy elég jót villantottak:

Ennél menőbb nem leszel. Kingsman-cuccok a Mr. Porternél.

 

Röviden a sztori

A vállalat (pontosabban a Mr.Porter anyacége, a Yoox Net-a Porter, YNAP) két cégből áll, amik 2015-ben egyesültek. Az egyik ág a női ruhák értékesítésére specializálódott Net-a-Porter, amit egy amerikai divatszakértő és újságíró hölgy, Natalie Massenet alapított. Ő  még 2000-ben vágott bele a bizniszbe,

miután felcseszte magát azon, hogy nem tudott online ruhákat venni egy fotózáshoz;

férjével elkezdtek hát pénzt összekalapozni egy start uphoz, miközben a nő londoni lakásának fürdőszobájában dobozolták be az eladott termékeket. Vállalkozása 2010-ben már 135 milliárd forintnak megfelelő dollárt ért.

A cég másik fele a Yoox, amit Federico Marchetti olasz üzletember alapított 17 éve azzal a szándékkal, hogy prémium kategóriás divatmárkáknak (például Dior, Dolce & Gabbana, Gucci) a raktáron maradt termékeit értékesítse online, kedvezőbb áron. Ez a módszer alkalmas volt arra, hogy a nagy divatcégek jelentős pluszbevételhez jussanak anélkül, hogy a saját piacukat kannibalizálnák.

Mindkét vállalkozóban közös, hogy a 2000-es évek legelejének online vásárlási robbanását lovagolták meg (ugye az online fizetést forradalmasító PayPalt is épp ’99-ben alapította Elon Musk); erőiket 2015-ben egyesítve pedig már a világ legerősebb online ruhabolt-hálózatát hozták létre, ahol összesen 3 millió jól kereső, aktív felhasználó költötte a pénzét.

Az ápolt férfi becsülete

A Mr. Porter 2010-2011-ben startolt el a Net-a-porter férfi verziójaként, és a több mint 400 (!) árusított márkájával hamar a férfidivat meghatározó szereplője lett az online platformokon.

A Mr. Porter ezzel a nyitóval fogadta a látogatókat az első napján.

Remek taktikával az indulástól kezdve mindvégig a legrokonszenvesebb celebritásokat kérték fel a kampányaik promotálására. Megszámlálhatatlan szimpatikus, ismert arc került a címlapjukra, hogy reklámozza az elképesztő minőségű termékeket. Nem szarral gurigáztak: míg sok brand az olcsó népszerűségért és pár kattintásért képes a legigénytelenebb, ötperces hírességekkel égetni a saját arculatát, addig ők Elijah Woodtól kezdve Cillian Murphy-ig és Damian Lewisig valóban csak azokkal a sztárokkal dolgoztak, akik az igényes és az ízléssel bíró férfi célközönség számára is felvállalhatóak voltak. A stratégia bevált:

2015 végére már 450 000 aktív felhasználó napi 19 000 rendelést adott le a legnívósabb férfimárkákra.

Damian Lewis a Mr Porter kampányában.

A meghatározó site felbukkanása után öt évvel a GQ egy elég tisztességes anyagot írt róla, azt ide klikkelve olvashatod el.

Csilingelő dollárjelek

A most készülő deal röviden a következő: egy óriási konglomerátum, a svájci székhelyű Richemont (óriási portfóliójuk része például a Dunhill, a Chloé, a Cartier, a Panerai) egy vételi ajánlatot tett a Yoox Net-a Porter részvényeire 2,7 milliárd euró, vagyis hozzávetőleg 840 milliárd forint értékben. Hogy ez mennyire iszonyatos pénz, azt jól jelzi, hogy az egyik alapító Federico Marchetti azonnal jelezte: támogatja a vásárlást. Összehasonlítás végett: a Dolce & Gabbananak 1,3 milliárd euró, a gigantikus Kering cégcsoportnak pedig (övék egyebek mellett a teljes Gucci, a Puma, a Brioni, Yves Saint-Laurent és az Alexander McQueen) kb. 7 milliárd dollár volt a teljes árbevétele 2017-ben.

Az üzlet annyiban nem meglepő, hogy a Richemont a Net-a-porter első jelentősebb befektetői között volt, miután 2002-ben kisebbségi részesedést vásárolt Natalie Massenet cégében. Szakértők szerint a tervezett tranzakció nagyjából be is lövi a YNAP értékét, hozzávetőleg 5 milliárd euróra, vagyis kb. 1600 milliárd forintra. Mentál.

Itt van még jó kis kontent