Bro Guide

A 10 legjobb luxusóramárka (vol.1)

By  | 

Írtunk már a prémium és luxusórákról egyet s mást, de most nem finomkodunk tovább, jön az ultimate rangsor. Lássuk a 10 leg-leg-leg óramárkát, amit ma pénzért kapni lehet, de persze – ahogyan az lenni szokott – most se lesz annyira egyszerű ez a történet.

E témában – különösen általános divatlapok, nem kifejezetten az órarajongókat célzó orgánumok hasábjain – gyakran olvashatók bődületes ostobaságok enyhe szakmaiatlanságok, így különösen szerencsés, hogy most egy nem órafetisiszta szaklap önthet tisztább vizet a pohárba. Vitatkozni természetesen velünk is lehet, bármi gondolatod támad, ne tartsd magadban, comment below.

Mivégre ez az egész

Kezdjük azzal, hogy maga ez a téma bizonyos nézőpontból eleve butaság. Luxusórákról beszélgetünk, vagyis olyan csecsebecsékről, játékszerekről,

örömszerző ékszerekről esik szó, amelyekre valójában nincs szükséged,

legalábbis ami az eredeti funkciójukat illeti.

Az időt a telefonodról vagy egy tízezer forintos Casióról is le tudod olvasni, ez tény. Ugyanakkor többször szó esett már róla, hogy az óra ma elsődlegesen nem használati tárgy, sokkal inkább az önkifejezés eszköze. Stílusról, divatról, reprezentálásról szól, mutathatja a valóságot vagy épp azt, amire vágysz, ahová el szeretnél jutni – és mindez totál rendben van. Mindezeken felül minden luxusóra egyfajta műalkotás is, és ilyenformán érték, befektetés, klasszikus vagyontárgy, igazi értékőrző, még ha a legtöbb lakásbiztosítás nem is tekinti annak, kivéve, ha nemesfémből készült (e téren is lenne hova fejlődniük a szolgáltatóknak).

Lényegtelen tehát, hogy gyűjtői szenvedély, vagányság vagy bölcs megfontolás visz rá, ezekkel az órákkal luxuscikkek lesznek a birtokodban, átlagosan legalább 2 millió forintot fizetsz ki értük belépő szinten, s a felső határ (mint minden luxustermék esetén) a csillagos ég.

Efféle presztízs és árképzés mellett egyértelmű, és a valóságnak is megfelelő elvárás, hogy szinte minden egyes darab egyfajta tökéletesre hangolt mérnöki csoda, valódi műremek legyen. Sorrendet felállítani köztük ezért sem könnyű, illetve igen sok benne a szubjektív elem.

Objektív szemmel közelíteni leginkább csak az árcédulához lehet, bár ez sem mindig egyértelmű. A legtöbb márka az alsó – azaz a 1-2 millió forintos – értéktől a sok 10 milliósig, néha a több 100 milliós döbbenetes határig is kínál órát. Ráadásul az, hogy mi a drága, avagy mi a luxus, nyilván egészen más jelent egy órarajongó szaudi hercegnek, mint egy magyar közmunkásnak.

 

Végezetül az is egyénfüggő, hogy az egyik márka x modellje vagy a másik márka z modellje jelent-e nagyobb értéket az ember szemében. Többre értékeled-e az acél nemes ragyogását, vagy inkább az arany napvörös fényéért rajongsz, esetleg elképzelni sem tudod az életet gyémántokkal körbepakolt, gyöngyház berakásos platinaóra nélkül.

Mégis,

az elmúlt 50 évben kialakult egyfajta társadalmi elfogadottság és tisztelet bizonyos óramárkák iránt.

A világ fejlett országaiban és az erősen fejlődésben lévő vidékeken egyaránt. A diktátor vagy a focilegenda is csak ember, ő sem akar mást, mint az átlag: jól élni. Legyen sok pénz, paripa, fegyver és legalább egy-egy nívós darab mindkét csuklójára, hiszen tudja, hogy értő körökben ezzel tudja csak igazán harsány sikereit megmutatni.

Eme múltból táplálkozó, legendás presztízst, valamint azon személyek vagy források véleményét felhasználva, akiket hitelesnek ítélünk meg, továbbá személyes tapasztalatainkat is egybegyúrva, most lássuk tehát a legmenőbb luxusórák tízes listáját.

 

Góliátok vs. függetlenek

Muszáj szót ejteni még egy csavarról elébb. Ugyanis a drága órák világát is ketté kell osztanunk, ha egyfajta rangsort, végső soron értékítéletet kívánunk mondani róluk. Az egyik kategóriába kell kerülniük azoknak márkáknak, amelyek óriási cégbirodalom felett diszponáló befektetői csoportokhoz köthetők, ezáltal szinte korlátlan pénzügyi forrásból gazdálkodhatnak. Szintén e skatulyába kerül az az óramárka, amelyik saját erőből maga is hatalmas anyagi forrást, adott esetben más óramárkákat is tulajdonol, ezáltal jelentős számú órát állít elő évente. Végső soron tehát e kategória szereplői utcahossznyi előnnyel indulnak a piacon, minden szempontból.

Ezen „nagy” márkák közé sem lehet egyértelmű egyenlőségjelet tenni. Az viszont bizonyos, hogy sokkal nagyobb példányszámban termelnek órát, mint az úgynevezett „függetlenek”, amely cégek még ma is a korai, manufakturális körülmények között alkotnak. Kicsinek legfeljebb a termelés volumene szempontjából nevezhetnénk őket, mert

e második kategóriába sorolt márkák egyes órái jóval drágábbak, mint a „nagy” és ismert luxusóramárkák legdrágább darabjai.

Tény azonban, hogy a „függetlenek” évente 1 – 5 – 10 – 20, nagyon jó esetben 50 db órát ha készítenek. Jellemző, hogy szinte mindent házon belül, saját maguk állítanak elő, néha szinte tényleg „kézzel”, bár közöttük is ahány cég, annyiféle megközelítés, hiszen nyilvánvalóan az olyan független és ultra high-tech márka, mint az URWERK vagy a Richard Mille nem kézifűrésszel reszelgeti ki a fogaskerekeket a 30-50-100 milliós darabokhoz.

 

Mindez ezen a ponton rendkívül bonyolulttá és zavarossá válhat, végképp reménytelenné téve, hogy ezeket a független, de egyébként többnyire a csúcskategóriát árban és minőségben is képviselő órákat objektív szempontok alapján rangsorba állítsuk, legalábbis nem ebben az írásban. Esetleg majd egy másikban.

Azt viszont látnod kell, hogy ha luxusórára vágyik, ma már jó eséllyel a magyar milliárdos is, de a szaudi herceg biztosan valamilyen független márka 10-20-30-50-80-100 milliós modelljét újítja be a farsangi mulatságra. Ezzel együtt a független márkák sok szempontból mégsem mérhetők össze a „nagy” óráscégekkel.

Hiányzik ugyanis a történelem, ami legitimálja és igazolja őket, ami zamatot és értékállóságot ad a termékeiknek.

Hogy ez később meglesz-e, vagy pár évtized múlva már senki nem emlékszik rájuk, ma lehetetlen megmondani, és nincs időnk arra, hogy kivárjuk. Ennek megfelelően hiányzik az az általános, nem csak órás körökben elfogadott respekt is, ami a „nagy” márkákat körülveszi. Kérdéses végül az értékállóságuk is. Jó eséllyel a nagyon kis darabszámban készülő, csak egy szűk réteg által ismert órák hasonlóan szűk körben cserélhetnek majd gazdát a jövőben is, ami azt jelenti, hogy csak nagy szerencsével, bizonyos körülmények között tekinthetőek jó befektetésnek, legalábbis a jelenlegi piaci viszonyok között.

És ha már szó esett az értékmegőrzésről, eladhatóságról, történelemről, a TOP 10 felállításához is segítségül hívjuk ezen jellemzőket, hogy a rangsor tényleg elfogulatlan legyen.

Értékelési szempontok

Az alábbi mutatók szerint kapott egytől tízig pontot minden márka, ezek összege adta ki az összpontszámot, ami alapján végül összeállt a rangsor.

#1 Árcédula

Minél drágább az óra, annál nagyobb a pontszám. Átlagolunk, mivel a legtöbb márka „olcsóbb” szegmensben is kínál órát, és a végletekig sem restel elrugaszkodni, ha egy-egy rendkívül komplikált vagy épp drágakövekkel kivert, limitált példányszámban készülő óráról van szó. Figyelembe vesszük, hogy az adott márka az adott áron kínált órájából mennyit gyárt, az mennyire elterjedt, mennyire népszerű, mennyire ismert.

Minden csak annyit ér, amennyiért el lehet adni,

ezért minden óramárka esetén a használtóra-piac átlagárait vesszük figyelembe, a bolti ár ugyanis 99%-ban (főleg itthon) jóval magasabb, köszönhetően többek közt az adótartalomnak.

#2 Értékőrzés

Megmutatja, hogy milyen tartósan őrzi meg az óra az értékét, azaz mennyire jó befektetés, egyszerű-e eladni a vételihez közeli vagy akár azt meghaladó áron. Ezzel kapcsolatban megfigyelhetőek tendenciák a piacon, bár mindez akár havonta képes megváltozni. Azonban mégis van pár ökölszabály. Például, hogy a Rolexet bármikor el lehet adni.

#3 Patina

A magyar nyelv értelmező szótárának szavaival élve „történeti múltjánál, érdemeinél fogva megbecsült, értékes, híres”. E pontban vehető figyelembe az adott márka történelme, legalábbis amennyit többé-kevésbé biztosan tudhatunk róla, valamint azon technikai fejlesztések, felfedezések, legelsőként bevezetett találmányok, újítások, amelyek a márka múltjában meghatározóak és kiemelkedőek.

#4 Komplikáció

A márka óráiban fellelhető szerkezet minőségére, illetve azon tudásra utal, amit „belepakolnak” a termékeikbe. Szintén szempont az is, ahogyan mindezt tálalják, nem utolsó sorban a megbízhatóságot és a használhatóságot is figyelembe véve. Szintén egyfajta átlagolással határozzuk meg a pontszámot, tekintve, hogy a legtöbb luxusmárka kínál relatíve egyszerű, de hihetetlenül komplikált szerkezeteket is.

#5 Egyediség

A legszubjektívabb szempont is lehetne, hiszen főleg ízlés dolga mennyire találunk menőnek egy órát. Mégis a többi márkától eltérő dizájn, gyártási technológiák, különleges anyagok használata és jó pár egyéb jellemző alapján objektíve is meghatározható, mennyire egyedi egy óramárka a többihez mérten.

 

És végre annak, aki mindeddig kitartott, jöjjön toplistánk alsó harmada a hajtás után.

Oldalak: 1 2

Az adatvédelmi tájékoztatónkban elolvashatod a jogszabályoknak megfelelő adatvédelmi irányelveinket. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás