Bro Guide

Ilyenek voltak az igazi gengszterfrizurák

By  | 

Találtunk egy remek cikket a Peaky Blinders hajviseleteiről, innen jött az ötlet, hogy tekintsük át a gengszter-éra komplett stílusesztétikáját – mármint a hajviselet vonatkozásában. Mert hogy a hátranyalt frizkón túl is volt élet, hiába az ugrik be mindenkinek Al Pacino és Robert DeNiro ifjúkori megmenéseiről.

A Peaky Blindersről, ami itthon Birmingham bandái címen fut, korábban is írtunk már, elsősorban azért, mert a kosztümök és a karakterek stílusának megteremtői tökéleteset alkottak a produkcióban. A sztori egy észak-angliai gengsztercsoport útját követi az 1900-as évek elején, miután a karizmatikus Tommy Shelby (Cilian Murphy) az első világháborút követő években a banda élére áll. Ez a galeri annyiban különbözött a korszak más albioni gonosztevőitől, hogy jól szabott ruhákat viseltek, rendezett, divatos frizurákat hordtak, és úgy általában igényesebbek voltak a megjelenésükre. Az igazán remek színészi alakításokon túl (Tom Hardy és Sam Neill is tolja benne többek között) ezért is érdemes nézni.

Peaky Blinders: frizura, szénpor, stílus

Noha korábban cikkeztünk róluk elismerően, a sérójukról mégis csak érintőlegesen beszéltünk eddig, kapóra jött hát, hogy a Fashionbeans lehozott egy patent kis anyagot róla, sőt, interjúrészleteket is közölt a sorozat stylistjával, Laura Schiavoval.

A séró szimbólum

Mint arról számos alkalommal szót ejtettünk, a frizura az ember megjelenése szempontjából igen fontos, mert az elrendezése nagyban meghatározza az arc esztétikáját. Nem véletlen közöltünk anno egy monstre cikket arról, milyen fejformához mit érdemes választani.

Casino. Fotó: Universal Pictures

Miért rövid oldalt mindenkinek?

Az emberiség rövid hajhoz való viszonya a történelemben évszázadonként, sőt, adott korokban társadalmi osztályonként változott. Olykor a rabszolgákat bélyegezték meg ezzel, máskor a katonaság praktikus viseletét szimbolizálta, de a rómaiaknál a gazdag rétegek fejezték ki így, hogy képesek megfizetni a szakképzett borbély rendszeres szolgáltatását, az egyiptomiak meg azt, hogy kényesek a személyes higiéniára.

Amint a vadnyugati stilóró szóló cikkben írtuk, az 1800-as évek második felére elterjedtek a különböző hajfixálók, legfőképpen a zsír alapú pomádék, ami

módot adott a fazonra vágott hajkorona stabilan tartására egy káosszá tekilázott illinoisi éjszaka után is.

Lassan a rendezett, rövid haj lett a módi a polgárságban, és ahogy az egyre jobb minőségű borotvák és pengék széles körben elérhetővé váltak, úgy lett egyre népszerűbb a borbélymesterség is. (Ne feledjük, hogy az első elektromos borotvát már az 1890-es években szabadalmaztatták.) A frissen organizált, rövidebbre nyírt hajszerkezetek így egyre szélesebb körben terjedhettek el.

A rövid haj merész eleganciája

A Peaky Blinders stílustanácsadója szerint a sorozat színészei nehezen akartak csak belemenni, hogy a fodrászok a már meglévő stilójukat teljesen átformázzák a korszakban divatosra: egy fullos disconnected undercutra. Az ok nyilvánvaló: bármennyire is menő volt az első világégés után az a hajdivat, az ember nehezen hagyja, hogy lerántsák tövig, ha nem ahhoz szokott hozzá. Schiavo szerint egy hét kellett, mire minden szereplőt meggyőzött; miután Iddo Goldberg (a sorozatban Freddie Thorne) először belement a dologba, látva a pompás végeredményt a többiek is hagyták az ollót dolgozni.

Fotó: BBC

Ez volt a valóság

Az inspiráció forrását egyrészt a stílustörténeti ismeretek adták, másrészt pedig Peter Doyle fotógyűjteményes kiadványa, a Crooks like us, amiben rengeteg, eredeti fényképet gyűjtött össze a gengszterkorszak bűnözőinek rendőrségi archívumából.

Chow Hayes fotója az 1930-as évekből. Fotó: Sidney Rendőrségi Múzeum

William Brown, 1922. Note that slicked back.

Charles “Lucky” Luciano.

Ahogy mi is többször megírtuk, az undercut és a fade (vagyis finom átmenetes) férfifrizurák alapvetően a katonai kaszárnyákból kerültek az utcára, és a századelő nagyvárosaiban egyszersmind számítottak igényes és zsiványos viseletnek a polgárság körében.

Mi a disconnected?

A disconnected azt jelenti, amit tükörfordításban is jelentene: kapcsolat nélküli vágást, vagyis egy olyan megoldást, amelyben a fejtető frizurája és az oldalsó, rövid terület között a fodrász/borbély nem képez átmenetet. Ilyen értelemben a legtöbb undercut is az, de a kontraszt mértéke mégis attól függ, milyen stílust helyez a fejtetőre a mester. A sorozat stylistja elmondta, hogy a konzervatívabb sérókhoz szokott színészek eleinte annyira nehezen barátkoztak meg a stílussal, hogy kényszeresen sapkát húztak rá, aztán ahogy népszerűbb lett a Peaky Blinders a nagyvilágban, úgy ők is egyre jobban megkedvelték a jellegzetes formát.

Meg kell jegyezni, hogy ezek a frizurák már a kétezres évek közepe óta, tehát jóval a sorozat befutása előtt is taroltak az európai városokban, és csakúgy, ahogy a sorozatban, elég változatos fazonírozással futnak. Szükséges még hozzátenni, hogy annak idején a variálhatóság csak a népszerűség egyik oka volt, a másik meglehetősen praktikus:

a kedvezőtlen higiéniai feltételek (értsd: akkoriban jó arányban mosdatlanabbak és büdösebbek voltak az emberek) szükségessé tették, hogy a tetvekkel együtt rántsák le a tarkót minél rövidebbre.

Az undercuthoz és a fade-hez a slicked back, a side part és a fringe-el megtolt caesar (ilyesmi van a főszereplő Cilian Murphy-nek is) egyaránt passzol, sőt, akár egy modern faux hawk-ot is bevállalhatsz hozzájuk.

 

Rövid és rövid nem ugyanaz

tapasztalatunk szerint egyébként a 3 milliméteres és a nullás között igazi szakadék tátong. Az ok kézenfekvő: a hármas hajhossz még simán eltakarja a fejbőrt, míg a nullás már nyilván nem, így azt jóval nehezebben vállalja be az ember egy konzervatívabb munkahelyen. Nem csoda, hogy a sorozatban is az egyik legtökösebb figurának, Arthur Shelbynek adták a legrövidebb, lényegében tökig felnyírt verziót. A legfrankóbb kombinációkról iránymutatást adhat a legjobb fade variánsokról készült összefoglalónk:

A 6 legjobb fade frizura

Ha az ember az érdekeinek tommy gunnal érvényt szerző, szervezett bűnözők karizmájához kíván hasonulni, a fejére applikált matéria legalább olyan fontos, mint a vágástechnikai megoldások. Ha teljesen autentikus megjelenést akarsz, akkor a magasabb fényű, kvázi csillogó dolgok adják, amiket annak idején a zsírt tartalmazó pomádé biztosított. Hogy mi válhat be leginkább, arról Mack ad jó tippeket ebben a cikkben.

Fun fact: Azt beszélik, hogy a peaky blinders bűnbanda a nevét onnan kapta, hogy a sapkájuk hegyibe’ pengét varrtak, hogy összetűzéskor rögvest előkaphassák, és fegyverként használhassák. A szakemberek szerint ez azért valószínűtlen, mert bár létezett már a század elején vékony, cserélhető borotvapenge, ám nehezen hozzáférhető és rendkívül drága luxuscikknek számított, így egészen valószínűtlen, hogy ilyesmire használták volna.

A keleti parti balhék

Anglia után úgy illik, hogy a szesztilalom cefreszagában megfogant amerikai gengszterlegendákra is ránézzünk. New York természetesen a bűnbandák számára is kifogyhatatlan bevételforrást jelentett akkor, amikor a kormányzat (egyébként egy keresztény nőmozgalom nyomására) alkotmánymódosításban rögzítette az alkoholfogyasztás tilalmát. Ennek a számtalanszor vászonra vitt, jól ismert miliőnek a legismertebb feldolgozása a Keresztapa, majd ugyanennek a New York-i alvilágnak az ’50-es évekbeli verziója a Goodfellas, a ’70-es évekbeli pedig talán a Donnie Brasco.

Keresztapa II. Fotó: Paramount Pictures

Itt jegyezzük meg, hogy a modern frizkók nagy része nem annyira a csillogásra, mint inkább a természetes hatásra épül (legyen szó akár ziláltabb, akár rendezettebb kontúrról), ennek okán manapság főleg a jó minőségű waxokat használják a borbélyok, vagy az olyan pomádékat, amik a napfény lumenjeit inkább elnyelik, semhogy a retinád kiégetésére irányítsák. A század elejének városi polgársága azonban

a csillogó matériával lebetonozott, rohamsisak-szerű keratintömböt vélte férfiasnak, így ha tényleg autentikusban gondolkozol, alkalmasint bevállalhatod az erős tartású, fényes kencéket is.

Az igazság az, hogy ezeknek a stílusoknak némelyike (kiemelten a slicked back) szinte csak úgy működik, ha nehezebb, jobban kötő anyagot teszel rá, azok pedig többnyire eleve fényesek.

Fedőneve: Donnie Brasco. Fotó: TriStar Pictures

Az igazság az, hogy a felnyírt, nagyon katonás verziók főleg a század legelején voltak arcpirítóan menők,

a ’30-as évekre az undercutok fokozatosan eltűntek, és a későbbi emlékezetben már inkább az oldalt is hosszú, de malterral hátraszárított, klasszikus slicked back maradt meg a “tipikus gengszterhajként”.

Ezeket már nem is stuccolták oldalt, hanem a 8-10 centis hajhosszt teljesen hátracsapták (esetleg srégen, kicsit oldalirányba fésülték, lásd Ray Liotta a lenti jelenetben), majd úgy fixálták, és erre a fazonra vágták vissza néhány hetente.

A Chicagoi hadszíntér

New York ide vagy oda, az alkoholtilalom idején virágzó gengsztervilág kulturálisan legnagyobb hatású helyszíne mégis Chicago volt. Itt tevékenykedett Al Capone, és az itteni alvilág munkásságát dolgozta fel a legtöbb film és regény. Ha megnézzük ezeket a figurákat, elég világos képet kapunk azokról az ecsetvonásokról, amelyek a korszak magára igényes férfiének stílusát megfestették.

Jack McGurn klasszikus side partja, oldalt felszedve. Eredeti nevén Vincenzo Gibaldi a legenda szerint azután került Al Capone látókörébe, hogy szisztematikusan levadászta nevelőapjának, Angelo DeMorának három gyilkosát. Őt magát 1936-ban lőtte agyon három fegyveres egy bowling pályán.

Félreértés ne essék persze: bármennyire is voltak patentek ezek a palik a fotók alapján, a legtöbbjük kivétel nélkül szar arc volt. Bűnözők, gyilkosok, haramiák, de ha már a popkulturális hatás generációkon át öröklődött, nem bűn stílustanulmányra használni ezeket a régi archívumokat.

Balra Hymie Weiss, a North Side Gang vezetője, jobbra egyik embere, Vincent Drucci.

Állítólag az egyetlen ember, akitől Al Capone is tartott Henry Earl J. Wojciechowski (röviden Hymie Weiss, fenti kép) volt, akinek a séróját a mai napig büszkén kicsapná az Instájára bármelyik pesti borbély. Már fiatalon megtámadta egy halálos kór, amitől féktelen és vakmerő volt, és azt mondják, ő használta először a “let’s take him a ride” kifejezést arra, ha valakit kocsiba ültettek elhallgattatás céljából. A fenti képen Vincent Druccival, egyik emberével szerepel. A fotókból elég világos, hogy a mai belvárosi hajdivat jól reinkarnálja az eredeti gengszter stílusokat, sokszor szándékolatlanul.

A végére pedig egy végképp off topik, de érdekes adalék: a fentebbi két, jól fésült pali felelős közvetve Al Capone hatalomra jutásáért is a Chicago Outfit bűnszervezetben. Johnny Torrio ugyanis, Al Capone bandájának eredeti vezetője azután vonult vissza Olaszországba és adta át a stafétát Caponénak, hogy Drucciék kis híján szitává lőtték a háza előtt. Torrio több lövést is kapott, és csak az mentette meg az életét, hogy a hozzá odalépő Weiss pisztolya a kritikus pillanatban bedöglött. Hihetetlen, de

a rendőrök a kórházban előállították szembesítésre Weisst és Druccit is, de Torrio nem volt hajlandó rájuk vallani. A spiclikkel szembeni megvetés és a betyárbecsület még ekkor is erősebb volt a bosszúvágynál, így azt hazudta, nem ők lőtték meg.

Weist végül 1926-ban tommy gun és shotgun lövésekkel végezték ki a nyílt utcán, Druccit pedig egy évre rá egy nyomozó lőtt agyon egy rendőrkocsiban egy szóváltást követő dulakodás közben, mialatt Drucci meg volt bilincselve. A sors fintora, hogy Torrio később, 1957-ben épp a borbélynál ülve kapott szívrohamot.

Az adatvédelmi tájékoztatónkban elolvashatod a jogszabályoknak megfelelő adatvédelmi irányelveinket. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás