Divat

A divatszemlélet, ami rendbe teszi a világot

By  | 

Ha fenntartható divat tűnhet bár a világ legunalmasabb, legbürokratikusabb kifejezésének, aktualitása és fontossága nagyobb, mint volt valaha. Sokan hallottak róla, az egyik legnépszerűbb téma a divatszakmában, de költeni rá, az már kevéssé népszerű manapság. A mostani, monstre cikkben igyekszünk teljes képet adni a divatvilág legetikusabb kategóriájáról. Nincsenek tüntetések, nincsenek szigorú megkötések, mégis kozmopolita eleganciával védheted a környezetet. 

A 21. század egyik markáns irányzataként a társadalom felnyitotta a szemeit, és mint a fuldokló a mentőmellényért, úgy kapott az egészségesnek vallott és környezettudatosnak beállított trendek után. Az elmúlt években előtérbe került az egészségesebb test, és egészségesebb Földgolyó jótékony víziója, amiért sokunk hajlandó is változtatásokat eszközölni a saját életében. Az emberiség nekiveselkedett, hogy odafigyeljen arra, mit fogyaszt, legyen szó ételről, levegőről vagy hagyományos fogyasztási cikkekről. A nem megújuló energiaforrások helyett trend lett a napenergia, a megkínzott szarvasmarhák helyett a vegánság, és mindenki glutén -és laktózmentes cuccokat kezdett rágcsálni annak ellenére, hogy sokan e szavak jelentését sem ismerik. Ma már az elektromos autókat kínosabb dolog golfkocsinak gúnyolni mint repeszteni velük,

az emberek pedig ténylegesen hinni kezdtek abban az ideológiában, hogy ha mindenki a saját életterét képes megváltoztatni, akkor együtt, közösen globális léptékű változásokat érhetünk el.

Óriási szimbolikus hegy ruhákból…. fotó:hkexcursions.com

Lekapcsolom a lámpát, ha kimegyek a szobából és nem folyatom a vizet fogmosás közben. Na erre mit lépsz, klímaváltozás? Sakk-matt!

Bizonyos tekintetben (valószínűleg az internet jelentős hatása miatt) a népek jelentősen edukáltabbá váltak az elmúlt évek során, legalábbis lehetőségük van arra, hogy egy szinte feldolgozhatatlanul nagy információforrásból gyűjtsék ki mindazt, amivel a világot (de legfőképp saját magukat) jobbá tehetik.

És akkor ehhez jön a fenntartható divat?

Pontosan. Úgy is mondhatnám, hogy ma már nem csak az számít, hogy mit viszel be, hanem az is, hogy mit veszel fel. Az irányzat célja, hogy a ruhadarab, amit leakasztasz a polcról, az a lehető legetikusabb módon készüljön el, ezzel maximálisan kielégítve mind az előállító és mind a vásárló igényeit. Tisztázzuk rögvest a legelején, hogy kire és mire is értjük azt pontosan, hogy fenntartható. Ennek fő alapelvei:

  • A cég csak természetes anyagokkal dolgozik, és azok előállítását, termesztését vagy tartását is etikusan végzi, legyen szó akár lenről akár birka gyapjúról.
  • A feldolgozás során nem használnak egészségre káros vegyszereket. 
  • A dolgozóikat megbecsülik, tehát nem éhbérért dolgoztatnak kiszolgáltatott ázsiai asszonyokkal és gyerekekkel, hanem normális körülményeket és fizetést biztosítanak a munkásaik számára.
  • A gyárak nem termelnek annyi káros anyagot, nem pazarolnak, nem szennyeznek folyót és nem mérgeznek se földet, se levegőt. A selejt ruhákat is inkább újrahasznosítják, mintsem elégetik őket.

Michael Fassbender egy környezetbarát Tom Fordban ment Arany Glóbuszozni  fotó:InHabitat

Szimpatikus, nem? Azok a cégek, amik be tudják vállalni a fenntartható divatcikkek gyártását, csupa olyan kitételnek felelnek meg, amelyek egy ideális világban teljesen természetesek és elvártak lennének. És itt jön be a képbe a dolog meredek oldala: a világgazdaság rideg valósága.

 

Hogy kell elképzelni manapság a fenntartható divat árusítását?

A világon jelenleg az a standard, hogy a nagyvállalatok a bevált és növekvő profitot termelő profiljuk mellett a külső elvárásoknak való megfelelés érdekében, a CSR stratégia részeként, de csak side projektnek veszik fel a fenntartható divatot. Mint egyfajta pozitív üzenetet, egy zöld plecsnit, amit melldöngetve ki lehet tenni a logó mellé. Sajnálatos módon ugyanis

kizárólag fenntartható divatból egy világmárka sem tud jelenleg önállóan megélni.

Ennek ipartechnológiai és kulturális okai vannak, amelyekre később bővebben is kitérek. Tehát a “nagyok” egyelőre beérik azzal, hogy jó színben tüntetik fel magukat, kiszolgálják az egyre növekvő igényeket és monitorozzák a piacot, hogy éppen mennyi pénzt és energiát allokáljanak erre a kategóriára.

beautyFY Infobox: A CSR. A vállalati kommunikációban jártas olvasóknak nem idegen kifejezés a CSR (corporate social responsibility), ami lényegében egy szemlélet. Ennek szellemében az adott vállalat az üzleti haszonszerzésen túl a társadalmi felelősségvállalást is kiemelt céljának tekinti. Hogy ezért a vásárlók rokonszenvén át további anyagi haszon jár, az már csak a “kellemeset a hasznossal” klasszikus formulája.

A H&M például éppen most húzott fel magának egy kampányt ‘Consious’ néven, magyarországi példaként pedig ott a Nanushka, akik a fő profiljuk mellett vállaltan foglalkoznak a fenntarthatósággal is.

A cipőink nagy része a kukában végzi… fotó: Vogue Australia

Fenntarthatóság kicsiben

Alapvető közgazdasági ismereteink is alátámasztják, hogy az olcsó gyártásra és hatékony logisztikára berendezkedett óriáscégeknek igen költséges, ha szeretnék a környezetvédelmi szempontokat figyelembe venni. Ezzel szemben, kisebb manufaktúrákban megtalálhatunk magyar földön is olyan szakembereket, akik a gyártási eljárást eleve ennek vetik alá – vásárolhatunk tőlük cipőt, kalapot, táskát és ruhát is. Ehhez persze az kell, hogy kellően elhivatottak legyünk, felkeressük a készítőt és konzultáljunk vele az elképzeléseinkről, vagy csak simán legyen annyi della a zsebünkben, hogy ezt megengedhessük magunkak.

A fenntartható cuccok nagy része ugyanis – bármennyire furcsa ezt kimondani – jelenleg nappalikban vagy átalakított garázsokban készül.

Rendíthetetlenül lelkes, önjelölt “művészeknek” köszönhetjük azt, hogy beszerzik a természetes vagy környezetbarát módon elkészült anyagokat, majd elkészítik az adott termékeket egy a nagyipartól egészen eltérő szellemiségben. Nincs egyelőre akkora piacuk, hogy saját gyártósort üzemeltessenek, így inkább emberi léptékben haladva próbálnak egyre terjeszkedni.  Mindegyikük más megközelítésből szemléli a dolgot, van aki kökényből állítja elő az anyagot, más kidobott farmernadrágokból dolgozik, megint más pedig politikusok nyálából nyeri ki a felhasznált vizet (ez az analógia egy kisebb területen kiégette az agykérgem neurális hálózatát, baszki. – a szerk.). A fenntarthatóságnak tehát megannyi módja van. Ha konkrét listát szeretnétek, a magyar tervezőkről a www.holyduck.hu oldalán, de mi a továbbiakban azt fogjuk boncolgatni, mi az oka annak, hogy az etikus divat nem termel akkora profitot, mint amilyen jól hangzik.

A divat mint iparág

Ahhoz, hogy megértsd, miért jár még gyerekcipőben a fenntarthatóság, kicsit boncolgatnunk kell a kultúra, az ipar, és az emberi működés kérdéskörét is. Hidd el, megéri!

 

A fotó az Alternative Apparel kampányához készült

A világban kézenfekvő módon vannak klasszikus és modern értékek. A technikai innovációk akár nagy előrelépéseket sejtethetnek, de míg egyeseknek a megújhodás, úgy másoknak – a Jing és Jang jegyében – a klasszikus értékek fenntartása a fontos.  Mivel az ellentétes érdekek folyamatosan egymásnak feszülnek, a párharcnak sosincs egyértelmű győztese, általában a közérdek és a hatalom befolyása lendítheti előre egyik résztvevő szekerét.

A folyamatok általában lassúak, és még egy igazán korszakalkotó ötletnek is évtizedekbe telhet a térnyerés. Pláne akkor, ha az ellenkező oldalon nagyhatalmú emberek markolják a gyeplőt. A nyomtatott sajtó sem egyik napról a másikra vált másodlagossá, az internetet meg évekig nem használta más, csak az amcsi hadsereg titokban. Ezt az egyszerű, ám mégis egyezményes szabályrendszert a fenntartható divat kapcsán is komolyan át kell beszélni, amihez nem is olyan közvetve kapcsolódik a Fast Fashion cégek zászlóshajójának működéséről szóló anyag.

Így darálja be a Zara a divatot

Összegzésül azoknak, akik sokallják az egy klikket és a háromnegyed órát, amibe a végigolvasása fáj: a fast fashion cégek alapvető és legfőbb célja, hogy fogyasztást generáljanak. Folyamatosan pörög és újabbnál újabb termékekkel rukkol elő, amik stílusosak, népszerűek és jó árban megvásárolhatók. Az ilyen cégeknek óriási forgalma, mindemellett elképesztő technikai és logisztikai háttere van, ami azért szükségeltetik, hogy a gigantikus keresletet és a rettentő gyorsaságot képesek legyenek kiszolgálni. (Fogalmazzunk úgy, hogy a fast fashion az, amikor egy vállalat a divatot FMCG-ként értelmezi. – a szerk.)

Ehhez dollármilliók és emberi kezek ezrei szükségeltetnek, a legkomolyabb különbség pedig itt ütközik ki a fenntartható divattal szemben. Ezek a vállalatok könyörtelenül kihasználják az átlagember tudatlanságát, hiszen

a legtöbbünk, amikor a polcok közt válogat a boltban, nincs tudatában annak, hogy milyen áldozatokba került az adott termékek elkészítése.

Mint mondtam, a divat ilyenkor csak egy színes, illatos művészet.

Balra az etikus Allbirds cipői, jobbra a híresen zöld befektetőjük, Leo DiCaprio… fotó:afternoonvoice.com

A luxus ára számokban

Csakhogy vannak itt szaftos kis adatok, amiket azért gyűjtöttem ki, hogy érzékeltessem a jelenlegi tendenciák pusztító voltát.

  • Az olaj után, a divat- és textilipar a legszennyezőbb a világon
  • Az üvegház hatást elősegítő gázok teljes volumenének 10%-át a divatpiac termeli kerül ki
  • A világon elpazarolt édesvíz 20%-át a divat viszi el
  • 19,000 liter víz. Ennyi kell egy kilogramm pamut előállításához. Ez nagyjából egy póló és farmer elkészítéséhez elég.
  • A  kínai textilipar évente több mint 2,5 milliárd tonna szennyvizet bocsát ki
  • A ruházati anyag körülbelül 15% -a a vágóterem padlójára kerül. Ez az, amit sok helyen egyszerűen elégetnek.
  • Az évente kidobott textíliák 95% -a újrahasznosítható lenne, ehelyett szeméttelepekre kerülnek

A divat árnyoldala…fotó: ecosia.org

Ha ez tényleg ilyen gáz, miért nem népszerűbb a fenntartható divat?

Konkrétan azért, mert a társadalom egyelőre nem ezt a divatot pártolja, még csak most kezdi felvenni a ritmusát. Megosztok veletek egy adatot, amit az online vásárlások kapcsán olvastam: a három legnépszerűbb érdeklődési kör a divat berkein belül jelenleg a fast fashion, a sneakerek és a fenntarható divat. Ez jól is hangzik, az embereket valóban érdekli a zöldebb jövőkép, a probléma csak azzal van,

hogy míg az első két felsorolt termékeit viszik is, mint a cukrot, addig a fenntartható cuccokat bár keresik, de nem vásárolják meg.

Minden a fent említett ipartechnológiából adódik, ugyanis a fenntarthatóság kérdése miatt a készítőknek a legtöbb összetevőben meg van kötve a keze, míg a konkurenciájuk szabadon “garázdálkodhat”, az üzleti hatékonyság oltárán feláldozva mindent az etikusságból.

  • Egy fast fashion cég kedvére megvehet bármilyen minőségű anyagot, nem baj, ha vegyszerezett vagy soha nem bomlik le
  • Nagysága miatt az adott anyagból százszor annyit vásárol meg mint egy kisvállalkozó, ezért jelentős árkedvezményhez jut
  • Ezt elkészíttetheti bárhol, bármilyen országban, bárkivel
  • A munkakörülményeknek csak papíron kell megfelelniük az előírásoknak
  • Ha becsúszik egy-két folyó vagy hektárnyi föld szétmérgezése, azt megússzák pénzbüntetéssel

Nem csak táblákkal demonstrálhatsz… fotó:Pexels

Végeredményben pedig az emberek árérzékenysége dönt, ami a hangzatos jelszavak és a nagyvállalatok CSR kampányai ellenére az átlagember szemében sokkal nagyobb prioritás, mint a bárányok vagy a jegesmedvék jóléte hosszútávon. Ez pedig alapjaiban véve határozza meg a közönség hozzáállását a fenntartható divathoz. Az igazi tőrdöfés tehát, hogy üzletileg, globálisan még mindig a túlárazott luxuscikkek és a piacos cuccok túltermelése éri meg toronymagasan a legjobban:

Brutális számok mutatják, hogyan dominálja 20 cég a divatvilágot

Milyen pluszt ad nekünk a fenntartható divat

Míg a fent említett fast fashion a fogyasztást és az eldobhatóságot, a fenntartható divat ezzel szemben a felelős gondolkodást tartja szem előtt, képviselői nem az eszeveszett, hanem a tudatos vásárlást helyezik fókuszukba, sokkal minőségibb, gondosabb darabokat állítva elő. Ezt a pozitív üzenetet mi is sokszor propagáljuk a beautyFY-ban, hiszen néha jobb kicsivel többet rákölteni valamire, amit utána sok évig hordhatsz mindenféle gond nélkül, mint kapásból lecsapni a legolcsóbb darabra. Ebben a tekintetben az etikus divat egyértelműen kiemelkedik a mezőnyből, hiszen a kiváló alapanyagok és a hozzáértő kezek meghálálják a vásárlást, szinte biztosak lehetünk benne, hogy nem kell majd fél év múlva vissza szaladnunk egy újabb darabért a készítőhöz. A fenntartható divat ezek mellett nyilvánvalóan jót tesz a környezetnek,  vissza szorítja a káros anyag kibocsátást, és odafigyel mindenre és mindenkire aki a gyártásban részt vállal. Az etikus divat az állat-és a környezetvédők igényeit is kielégíti úgy, hogy alapvetően egy eddig érintetlen piacot kíván megreformálni. De nem ez az egyetlen előnye.

A csodálatos Emma Watson az Elle kampányfotóján demonstrált a fenntarthatóság mellett

Egyszer egy tanárként dolgozó ismerősömmel beszélgettem arról, hogy az iskolákba milyen gyakorlatiasabb tanegységeket vezethetnének be. Felmerült bennünk a kérdés, hogy a diákok miért nem kapnak alapvető tájékoztatást a divatról, persze nem ízlés kérdésében, hanem arról, hogy minek kell feltétlen ott lennie a gardróbjukban, milyen alkalomra mit illik fölvenni, és hogy miért fontos dolog a színtan.

A vizuális kultúra papíron 12 éven keresztül szerves része minden gyerek életének, mégis egy olyan világban, ahol az élet minden területén a látásközpontúságra támaszkodunk, sokszor elsiklunk a fontossága mellet.

Így rak össze nulláról egy profi stylist

A fenntarthatóság ezt a tudatos gondolkodást is stimulálja, hiszen arra sarkallja az embert, hogy előre gondolkozzon, mérje föl, és vizualizálja maga előtt, mire van feltétlenül szüksége a gardróbjában. Egy olyan társadalomban, amelyben az állásinterjúkon sokkal jobb eséllyel indulnak a jól öltözött emberek, szomorú, ha a gyerekeink még 40 évesen is megrekednek a fekete nadrág fehér ing kombónál. Holott ez a mi felelősségünk.

Mit tehetsz te, ha szeretnél részt venni a mozgalomban?

Ezt több úton is megteheted természetesen, nyilvánvalóan mindenkinek a saját életkörülményeihez és elhivatottságához mérten kell meghoznia a döntést arról, ő milyen úton szeretne belefolyni a zöldebb divatért folyó harcba.

#1 keress szimpatikus “zöld” márkát

A legegyszerűbb mód nyilvánvalóan az, ha számodra szimpatikus márkákat kezdesz támogatni. Erre jó módszer, ha a következő ruháidat már az adott helyen szerzed be, ezzel értelemszerűen anyagilag hozzájárulva a fennmaradásához, de nagy segítség lehet, ha másoknak is mesélsz a fenntartható divat fontosságáról. Az irányzat ideológiájának elterjesztése különösen fontos, mert sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy Magyarországon csak kevesen ismerik a kezdeményezés lényegét. Az Insta és a Facebook tehát erre is jó, nem csak a kajaképekre…

Pharell Williams saját kampánnyal igyekszik vagányabbá varázsolni a fenntarthatóságot

 

#1 add tovább a cuccot!

A már halálra ítélt cuccaidat sem kell tűzre vetned, ugyanis rengeteg olyan cég van, amely már eleve leselejtezett ruhadarabokból gyártják a cuccaikat, konkrétan újrahasznosítják azokat. Nem is kell messzire menned, a H&M például kapásból vállalja, hogy átveszi tőled már nem használt cuccaidat, hogy azokból később újakat varázsoljanak. Tehát, ha nem szeretnél kis kézműves üzletek után keresgélni, a legnagyobb plázákban simán leadhatod a zöldebb jövőt.

A csereruhák megmentik a Földet

#3 Igazíttass!

A nehezebb módszer az ügyeskezű olvasókra lehet inkább hatással, akiknek van affinitása a kisebb szabászati korrekciókhoz vagy átalakításokhoz. A fenntartható divat ugyanis arról  is szól, hogy az ember első útja egy kisebb hiba vagy pár leadott (vagy elveszített) kiló esetén nem a kukához vezet, hanem egy szakemberhez. Ehhez persze sok minden szükségeltetik: megfelelő eszközök, elhivatottság és idő, ami valljuk be a legtöbbünknél sokszor hibádzik, de ha valaki szeretné úgy kiélni a kreativitását, hogy közben a környezetet is védi, annak kitűnő választás a javíttatás és igazíttatás élménye.

Így lesz tökéletes a zakód Pesten

A realitás és konszenzus

Bizakodó vagyok a fenntartható divat jövőjével kapcsolatban ha arra gondolok, mennyivel tudatosabbak már most az emberek, mint voltak mondjuk 10 évvel ezelőtt. Azonban előtör belőlem a szkeptikus énem, ha az jut eszembe, hogy olyan cégek akarják majd eladni nekem a “zöld” cuccaikat, akik előtte éveken keresztül szennyezték felelőtlenül a bolygót a nagyobb profit érdekében. Aztán hirtelen jön egy fuvallat, megváltozik a széljárás, az ilyen gyáraknak pedig nem kell mást tenniük, mint fölfeküdni a trendekre és úszni tovább az árral, mindenféle következmény nélkül. Felmerül ugyanis a kérdés;

a fenntartható divat lesz az új fast fashion?

Árulhatnák ugyanúgy nagy bevásárlóközpontokban, nagy darabszámban az egyes üzletek az etikusan elkészített termékeiket, amikhez bár le kell mondaniuk a kizsákmányolt gyártási folyamatokról, viszont cserébe ötször-tízszer annyit fognak elkérni az adott termékért. Készen állunk erre? Ebben az esetben ugyanis nem csak arról van szó, hogy gluténmentes tortát rendelsz a cukrászdában mert te menő vagy és megteheted, hanem élő emberek és állatok sorsát tartod a kezedben, az ő életük csúszhat el egy egyszerű árcédulán.

Will. I. Am. éppen bemutatja új zakóját, ami műanyag flakonok újrahasznosításából készült… fotó:Inhabitat

A válasz valószínűleg egyszerűbb, mint gondolnánk. Ha az embereknek nincs pénze, nyilván nem veszik majd meg. – mondhatnád teljesen ésszerűen. A baj csak az, hogy az ember nem így működik, és

a társadalmi felelősségvállalásban a képmutatás messze túlsúlyban van az áldozatvállalás valódi hajlandóságához képest.

A kiskapukat legtöbbször felfedezik, és a látszat fenntartása a legtöbbünkben erősebb kényszer, mint az igazság elismerése. Hiába 100 forint otthon egy kávé, ha az ember a poharas képért és egy odafilcezett keresztnévért csak bemegy a Starbucksba. Hiába szar a hitelkonstrukció, ha a BMW-kulcsot pörgeti az ujján, az ember úgy érzi magát, mint Gollam a gyűrűvel. Ezernyi kérdés vetül fel az etikus divat jövőjével kapcsolatban, egy valami azonban biztos. A fenntartható divatot rengeteg aspektusból lehet vizsgálni, és a magában hordozott pozitív üzenete miatt megkerülhetetlen a 21.századi modern emberek számára. Hazánkban talán pont most kezd majd elterjedni ez a kiváló kezdeményezés, ami talán felnyithatja a szemeket, és egyre több magyarban lobbanthatja fel az ökobarát ruházkodás előítéletek  nélküli szeretetét.

forrás:Giphy

A cikk borítóján, a Green Earth Cleaning fotója szerepel.

Flo

Az adatvédelmi tájékoztatónkban elolvashatod a jogszabályoknak megfelelő adatvédelmi irányelveinket. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás