Bro Guide

10 márka az USA-ból, amire érdemes figyelned

By  | 

Az Egyesült Államok a divat egyik legfontosabb piaca, ahonnan több mint egy évszázada nőnek ki a világmárkák, a trendek és irányzatok, majd szivárognak át hozzánk Európába. Bár az ottani hagyományok jelentősen különböznek az ittenitől, a két divatvilág kölcsönösen hatással van egymásra. A cikkben olyan, vérbeli amerikai brandekről lesz szó, amiket talán nem ismersz, pedig megérdemelnék.

Bár divattörténelem szempontjából az USA nem tartozik a legtradicionálisabb nemzetek közé, ám ettől még komoly ambícióik vannak a világ esztétikai közízlésének formálásában. Az elmúlt évtizedekben a hagyományos tengerentúli márkák térhódításán felül megjelentek újhullámos amerikai vállalatok az európai divatcégek piacán is. Jó példa erre, hogy

az amerikai “tökösgyerek” (Michael Kors) nemrégiben egyszerűen felvásárolta az olasz zsenialitást, a Versacet.

Ahogy a kapitalizmusban mondják: “if you can’t beat them, buy them” azaz, ha nem tudod legyőzni, hát vedd meg a vérbe.

A Michael Kors megvette a Versace-t

A Ralph Lauren vagy a Tommy Hilfiger név mindenki számára ismerősen cseng, nem nagy etwas ezekről a mamutokról összerakni egy gyűjtést. Ezért a mai cikkben olyan modern márkákról lesz szó, amik többnyire újabb alapításúak, vagy errefelé még kevésbé meghatározóak, és nem annyira szivárogtak be a kontens bevásárlóutcáira – ellenben impresszív kreativitásukkal, minőségi termékeikkel vagy okos üzletpolitikájukkal megérdemelik az elismerő pillantásokat. Ők is beleszólnak majd a jövőben az USA, sőt, később talán az egész világ stílusának formálásába.

Hol készülnek?

Az “amerikai cég” még nem feltétlenül jelent helyi gyártást persze, egészen közismert, hogy az olcsó munkaerő miatt szinte mindenki Kínában, illetve egyéb ázsiai országokban készítteti a cuccait. Ez nem feltétlenül egyenlő a silány minőséggel, egyszerűen csak fényévekkel olcsóbb gyártási kapacitást jelent. Ha szeretnél a divatról mint kíméletlen iparágról olvasni, itt egy kis alapanyag:

Így darálja be a Zara a divatot

Ha fontos számodra, hogy az egyes termékeket konkrétan hol rakják össze, próbálj meg utánajárni a dolognak a márka hivatalos platformjain, így nem érhet meglepetés a későbbiekben. A lenti gyártók közül is van olyan, amelyik épp arra büszke, hogy a gyártás otthon tartásával az USA-ban hoz létre új munkahelyeket – ami persze meglátszik az árcímkéken is.

 

14 MÁRKA A TENGERENTÚLRÓL

#1 SaturdaysNYC

Hivatalos oldal

A SaturdaysNYC-t 2009-ben alapította három jóbarát, akiket a sport és a ruhatervezés szeretete kötött össze. A spanok történetéről egy rövid, de tök jó anyagot olvashatsz itt, amiből kiderül, hogy a három haver a spórolt pénzét és a profi snowboard karrierjét adta fel egy saját cégért New Yorkban.

A három alapító a GQ fotóján

Az urbánus casual jellemzi őket leginkább, egyfajta

emészthető hipszterség némi sportos felhanggal,

de ha az igazán elegáns stílusra pörögsz, nem ez lesz a te márkád.

#2 J.Crew

Hivatalos oldal

A J.Crew 1942-ben alakult, így egyáltalán nem mondható friss márkának. A listánk talán legismertebb logója, és világszerte 500 lokációjával alighanem a legnagyobb is. Inkább biztonsági játékosnak mondanánk, semmint olyan brandnek, ami pörgőrúgással fog szétcsapni korunk utcai viseletében.

Fotó: J.Crew

Fotó a J.Crew 2016-os kampányából.

#3 Todd Snyder

Hivatalos oldal

Todd Snyder bár márkanévként nem számít régi motorosnak (2011-ben hozta létre a saját brandjét), mégis impozáns figura, mert korábban a Ralph Lauren és a GAP tervezője, majd a fentebb említett J.Crew alelnöke volt. Snyder saját márkáját főleg az USA-ban és Japánban pörgetik, de különböző hálózatokkal együttműködve forgalmazzák a világ számos más országában (például a Nordstrom üzleteiben). Az állítása szerint a Sevile Row szellemiségére támaszkodó tervező két éve a Matt Bomerrel megbikázott kampányával durrantott masszívat.

#4 Rag & Bone

Hivatalos oldal

Mióta a Rag and Bone 2002-ben megalakult, rendre szállítja a nagyközönségnek a minimalista, de rettentően stílusos kollekcióit, amiket már-már művészi vizuális koncepcióval prezentál. Érdemes végigturkálni az oldalukat, mert a legújabb kollekción kívül megtalálod a korábbi évek kampányanyagait is, amelyek között akadnak megtekintésre érdemesek.

Mark Hamill a cég kampányában. Fotó: Rag&Bone

Pár éve például Michael Pittel forgattak egy vagány reklámfilmet:

#5 Everlane

Hivatalos oldal

Az Everlane egy szimpatikus márka, ami zászlajára tűzi a fenntartható divat eszméjét. (Ha nem vagy képben az etikus divattal, itt olvashatsz róla). A cég a hagyományos kiskereskedelmi modellt követi, és átlátható árképzési rendszert használ, tehát pontosan megmutatják neked, hogy milyen költségek merülnek fel a gyártás során, és mekkora árréssel dolgoznak. Rokonszenves kezdeményezés.

#6 Rowing Blazers

Hivatalos oldal

A Rowing Blazers neve arra a klasszikus amerikai vonulatra utal, amit leginkább az egyetemi filmekben vagy jól pörgő videoklipekben tapasztalhat a magyar. Ezek a cuccok kvázi a tradicionális egyetemi és középiskolai uniformisok átmaszekolt, modernizált variációi – a sportolók által viselt zakóktól kezdve az érettségi öltönyig.

A név sem véletlen, az alapító ugyanis az egykori amerikai válogatott evezős és író, a még mindig csak 32 esztendős Jack Carson.

#7 Flint & Tinder

Hivatalos oldal

A Flint & Tinder az egyik legismertebb crowd founding (vagyis közösségi finanszírozású) divatcég, egyben

az első gyártó ebben a szektorban, amely 1 millió dollárt sikeresen összelejmolt Kickstarteren.

Kb. három évvel ezelőtt vásárolta meg őket a Huckberry, az utóbbi idők egyik érdekes amerikai sikertörténete, amiről kint elég sokat cikkeztek. A Huckberry lényegében egy e-shop, amit kimondottan a sokat túrázó, kalandoros beállítottságú ifjúságnak rántottak össze, és a forgalmukat pár év alatt megtízszerezték; logikus lépés volt, hogy a Flint & Tinder révén egy saját márkával is bővítsék a portfóliójukat. Rettentően hangulatos anyagaik vannak, érdemes rácsekkolni az oldalukra.

Fotók: Flint and Tinder

#8 American Trench

Hivatalos oldal

Ez a cég még a 2008-as világválság után teremtetett azzal a céllal, hogy a lehető legtöbb ember számára biztosíthasson megélhetést hazájában. Az arculatuk középpontjában egy signature termék, a jellegzetes trench coat áll (innen a cég neve is), de mivel a szekerük jól ment, a paletta dinamikusan bővült, és mára az American Trench széles arzenálban kínálja a kizárólag az USA-ban gyártott, minőségi anyagokból patenre szabott, pöpec cuccokat.

Nem mellesleg a zoknikon is eléggé rajta vannak. Ezek a lábravalók nem mennek szét 3 mosástól, és elég érdekes dizájnnal osztogatják őket.

#9 Rhone

Hivatalos oldal

A Rhone, amely nevét a Rajnáról kapta, a professzionális szabadidős ruhák köré rajzolta a sziluettjét, és kizárólag férfiaknak tervez cuccokat. Kiemelkedő minőségű portékát kínálnak, és a textilbirodalmukat egy fullos bloggal teszik hitelesebbé.

#10 Outerknown

Hivatalos oldal

Az uniszex márkát a világbajnok szörfös Kelly Slater a fenntarthatóságra és bolygónk egészségére koncentrálva álmodta meg. Ruháikat úgy készítik, hogy az eljárás során – az elemzéseik alapján – a lehető legkisebb legyen a károsanyag kibocsátás.

A cikkben felhasználtam a D’Marge anyagát, a borítón Matthew Bomer látható a Todd Snyder fotóján.

Flo

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Az adatvédelmi tájékoztatónkban elolvashatod a jogszabályoknak megfelelő adatvédelmi irányelveinket. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás